fredag 4. februar 2011

Bitching

Forfattere: Liv Skotheim og Anna Holm Vågsland
Forlag: Omnipax, Oslo 2008
Bokdesign: Torunn Berge
Omslagsillustrasjon: Nina Nordal Rønne

Omtale av boka.
Boken handler om jentemobbing, "den grusomme hviskeleken" er mye omtalt, der jenter hvisker hemmelige beskjeder til hverandre og fryser ut en person. Nettmobbing er også mye omtalt, feks meldinger som: gled deg til skolen imorgen, dette kan høres ut som en helt uskyldig melding, men for den som får den er det ikke det. I hele boka er det innelgg fra jenter som forteller om en hverdag som er grusom, med utestenging og hånlige blikk og kommentarer, dette gjør noe med sinnet ditt og selvfølelsen. Og er veldig vanskelig for lærere og voksne å oppdage, guttemobbing er lettere å oppdage fordi de er gjerne mer fysiske. Boka fokuserer også på hvordan bekjempe denne typen mobbing, de mener fokuset bør bort fra mobberene og heller fokusere på å styrke selvfølelsen til de som blir mobbet. Før har gjerne mobberen og mobbeofferet blitt tatt inn til samtale og alt har tilsynelatende ordnet seg, men for mobbeofferet har kanskje hverdagen blitt mye værre.
Komposisjonen til boka er vektlagt sin aldersgruppe, jenter fra 13-20 år, rosa omslag, lekre bilder som illustrerer teksten godt. Lettlest bok, mange inndelinger på hver side, ingen tunge, lange eller kjedelige avsnitt. Fine farger i hele boka, godt illustrert med jenter som hvisker og tisker, mens en ensom person står utenfor. Boka har tre hoveddeler: Hva er jentemobbing?, Hvorfor mobber jenter indirekte? og 15 strategier mot jentemobbing.
Min konklusjon.
Jeg synes boka er veldig godt oppbygd for denne aldersgruppen og deres lærere, men mener også alle foreldre burde lese denne boka. Innleggene fra jentene som blir mobbet rører deg langt inn i hjerterota og gjør at du tenker/ legger mer merke til hva som faktisk foregår i det skjulte rundt deg. Jeg likte også godt innleggene fra "kjendisene" i denne boka, det gjør at mobbeofferene ser at alle kan havne i en sånn uheldig situasjon. Boka har også innslag av sangtekster og dikt, dette likte jeg godt. Temaet i denne boka vil alltid være aktuell, men min mening er også å starte med mobbeofferet, gi det selvtillit og selvfølelse. Mobbere vil alltid velge seg et svakere "offer" og sliter gjerne selv med dårlig selvfølelse selv. Stortinget jobber også med jentemobbing, det er veldig bra tiltak, hvis dere har lyst til å lese mer, se linken fra Vg-nett.
Marianne J.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php

2 kommentarer:

  1. Hei!
    Jeg blir litt nysgjerrig på hvem boka retter seg mot... Du skriver at boka inneholder 15 strategier mot jentemobbing. Er dette strategier som er ment for jentene selv (i rett alder) eller er de ment for lærere / andre voksne som omgås jentene?

    Du skriver at bildene er lekre, men kan du si noe mer om hva som gjør at de er lekre? Handler det om farger / perspektiv / er det bare tegninger eller også bilder...
    kirsten

    SvarSlett
  2. Hei!
    Jeg begynte på denne boka i går, har kanskje lest 1/3. Så langt synes jeg den er ganske repetitiv, mange av tekstene ligner veldig på hverandre både i form og innhold. Jeg fikk litt følelsen av å lese Si;D, På Skråss og statlige nå-må-vi-få-bukt-med-mobbingen-i-skolen meldinger. Grafisk har den litt scrapbook preg, noen jeg synes fungerer veldig godt med alle de mange korte tekstene. Så langt er jeg ikke überimponert, men den tar opp et viktig og gjenkjennelig tema og jeg har allerede funnet tekster jeg kommer til å bruke i undervisningssammenheng. Ville være spesielt interessanat å høre hva dere gutter synes om denne!

    SvarSlett